Import samochodu z zagranicy to wciąż bardzo popularna opcja w Polsce. Kuszą niższe ceny, większy wybór i często lepsze wyposażenie aut niż na krajowym rynku. Niestety, każda osoba sprowadzająca samochód musi liczyć się z dodatkowym kosztem – akcyzą.
W 2025 roku wciąż obowiązują dwie podstawowe stawki akcyzy, ale w praktyce kwota podatku zależy od kilku czynników: pojemności silnika, rodzaju napędu i miejsca, z którego auto sprowadzamy.
Wysokość akcyzy za samochód osobowy zależy od pojemności silnika:
3,1% wartości pojazdu – auta z silnikiem o pojemności do 2000 cm³,
18,6% wartości pojazdu – auta z silnikiem powyżej 2000 cm³.
Dodatkowo:
samochody hybrydowe do 2000 cm³ są zwolnione z akcyzy,
hybrydy do 3500 cm³ korzystają z obniżonej stawki 9,3%,
samochody elektryczne nie podlegają akcyzie w ogóle.
Żeby lepiej zobrazować, ile naprawdę zapłacisz, policzmy kilka przykładów.
Pojemność: 1498 cm³
Stawka akcyzy: 3,1%
Akcyza: 1860 zł
Pojemność: 1997 cm³
Stawka akcyzy: 3,1%
Akcyza: 2480 zł
Pojemność: 4951 cm³
Stawka akcyzy: 18,6%
Akcyza: 27 900 zł
Jak widać, w przypadku dużych silników różnica jest kolosalna. Import z USA aut z mocnym V6 czy V8 może być bardzo kosztowny właśnie przez akcyzę.
Wartość pojazdu – podstawą do wyliczenia podatku jest cena rynkowa auta. Urząd celno-skarbowy może ją zweryfikować i podnieść, jeśli uzna, że zadeklarowana kwota jest zaniżona.
Rodzaj napędu – hybrydy i auta elektryczne są preferowane.
Rok produkcji i stan techniczny – starsze i tańsze samochody to niższa akcyza, ale przy nowszych modelach kwoty mogą być wysokie.
Nie. Podatek akcyzowy w Polsce jest obowiązkowy dla wszystkich samochodów osobowych sprowadzanych z zagranicy (poza zwolnieniami przewidzianymi w ustawie, np. dla elektryków czy niektórych hybryd). Próby zaniżania wartości auta są ryzykowne – urząd ma prawo porównać ceny rynkowe i naliczyć wyższą kwotę.
Niemcy – najprostsza procedura, często niższe koszty transportu i łatwiej oszacować realną wartość pojazdu.
Francja – podobnie jak Niemcy, ale auta są często tańsze, co oznacza niższą akcyzę.
USA – największe ryzyko wysokiego podatku. Choć ceny zakupu bywają atrakcyjne, akcyza i koszty transportu mogą sprawić, że cała operacja nie będzie opłacalna.
W 2025 roku akcyza samochodowa pozostaje jednym z kluczowych kosztów przy imporcie auta do Polski. Dla samochodów o małej pojemności to relatywnie niewielki wydatek, ale w przypadku aut luksusowych czy sportowych akcyza może sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.
👉 Zanim sprowadzisz auto z Niemiec, Francji czy USA, zawsze policz nie tylko cenę zakupu i transportu, ale też akcyzę 2025 – bo to ona często decyduje o tym, czy import będzie się opłacał.
Profesjonalne porady związane z akcyzą za samochód oraz podatkami
Pon-Pt: 7:30 - 15:00
Sob: Zamknięte
Niedz: Zamknięte
Serwis obsługiwany przez firmę Akcyzawarszawa.pl