Miłośników klasyków w Polsce nie brakuje. Sprowadzanie samochodów zabytkowych z zagranicy staje się coraz popularniejsze – szczególnie wśród osób, które szukają unikalnych modeli, lepszego stanu blacharki czy atrakcyjniejszych cen niż na krajowym rynku. Zanim jednak wymarzone auto trafi na polskie drogi, warto wiedzieć, jakie podatki obowiązują, jak wygląda rejestracja i na jakie ulgi podatkowe można liczyć.
Nie każdy stary samochód od razu uznaje się za zabytkowy. W Polsce status taki otrzymuje pojazd, który spełnia jedno z kryteriów:
ma minimum 30 lat,
jego produkcja zakończyła się co najmniej 15 lat temu,
posiada unikalne cechy, które czynią go cennym dla historii motoryzacji.
Ostatecznie o wpisie do ewidencji zabytków decyduje konserwator zabytków lub rzeczoznawca motoryzacyjny.
Standardowo przy imporcie samochodu do Polski trzeba zapłacić akcyzę – 3,1% lub 18,6% wartości auta w zależności od pojemności silnika. Ale w przypadku samochodów zabytkowych akcyza nie obowiązuje.
To ogromna ulga podatkowa, która sprawia, że sprowadzenie klasyków jest znacznie tańsze niż w przypadku nowszych aut.
Cło – przy imporcie auta zabytkowego spoza UE stawka cła wynosi tylko 0% lub 5% (w zależności od kraju i klasyfikacji taryfowej).
VAT – sprowadzając auto zabytkowe spoza UE, zapłacisz obniżoną stawkę VAT, która może wynosić 8%, a nie standardowe 23%.
To kolejny argument, dla którego kolekcjonerzy chętnie sprowadzają klasyki z USA, Kanady czy Japonii.
Rejestracja auta zabytkowego różni się od zwykłej procedury. Najważniejsze etapy to:
Opinia rzeczoznawcy i karta ewidencyjna pojazdu zabytkowego,
Badanie techniczne w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów,
Złożenie dokumentów w wydziale komunikacji,
Otrzymanie charakterystycznych żółtych tablic rejestracyjnych.
Dobrą wiadomością jest to, że auto zabytkowe nie musi przechodzić corocznych badań technicznych – wystarczy jedno ważne badanie dopuszczające do ruchu.
Posiadanie samochodu zabytkowego wiąże się z kilkoma przywilejami:
brak obowiązku corocznego badania technicznego,
możliwość uzyskania niższej składki OC,
atrakcyjniejsze warunki podatkowe przy imporcie,
prestiż i potencjalny wzrost wartości pojazdu w przyszłości.
Choć podatki i akcyza są niższe, warto pamiętać, że:
koszt samego samochodu bywa wyższy niż w przypadku młodszych modeli,
części zamienne mogą być trudniej dostępne i droższe,
czas rejestracji i procedury bywają bardziej skomplikowane niż przy zwykłych autach.
Dlatego decyzja o imporcie powinna być dobrze przemyślana – zwłaszcza jeśli auto ma być nie tylko inwestycją, ale i pojazdem do regularnej jazdy.
Sprowadzenie samochodu zabytkowego z zagranicy to świetna opcja dla pasjonatów motoryzacji. Dzięki zwolnieniu z akcyzy, niższemu VAT i preferencyjnym stawkom cła można sporo zaoszczędzić. Dodatkowo rejestracja zabytku daje unikalne przywileje – od żółtych tablic po brak corocznych badań technicznych.
👉 Jeśli marzysz o klasyku w swojej kolekcji, Polska daje ku temu naprawdę dobre warunki podatkowe.
Profesjonalne porady związane z akcyzą za samochód oraz podatkami
Pon-Pt: 7:30 - 15:00
Sob: Zamknięte
Niedz: Zamknięte
Serwis obsługiwany przez firmę Akcyzawarszawa.pl