Import auta z zagranicy wciąż budzi sporo emocji. Z jednej strony kusi niższymi cenami i większym wyborem modeli, z drugiej – odstrasza formalnościami, podatkami i… mitami, które krążą wśród kierowców. W tym artykule rozprawiamy się z 10 najpopularniejszymi nieporozumieniami dotyczącymi akcyzy samochodowej i procedury sprowadzania auta z zagranicy.
Wielu kierowców uważa, że akcyza na auto obowiązuje wyłącznie w przypadku drogich samochodów premium. To nieprawda – akcyzę płaci się od każdego sprowadzonego samochodu osobowego, niezależnie od jego wartości.
Fakt, że pojazd kupujemy w Niemczech, Francji czy we Włoszech, nie zwalnia nas z obowiązku podatkowego. Akcyza obowiązuje również przy imporcie auta z Unii Europejskiej.
Urzędy często weryfikują, czy cena z faktury nie jest zaniżona. Mogą oprzeć się na katalogach wartości rynkowych albo poprosić o dodatkowe dokumenty.
Próby omijania podatku poprzez „przerejestrowanie” samochodu w innym kraju Unii zwykle kończą się problemami. Po wprowadzeniu auta na polskie tablice i tak trzeba rozliczyć akcyzę w Polsce.
Oprócz akcyzy są jeszcze: opłata recyklingowa, badanie techniczne, tłumaczenia dokumentów, a w przypadku aut spoza UE także cło i VAT.
Pełne zwolnienie dotyczy aut elektrycznych. Hybrydy typu plug-in (do 2000 cm³) również korzystają z preferencji. Ale klasyczne hybrydy HEV nadal wymagają zapłaty akcyzy.
Najpierw trzeba złożyć deklarację AKC-U/S i opłacić podatek. Dopiero z tym dokumentem można zarejestrować samochód w Polsce.
Mało kto o tym wie, ale istnieje możliwość wnioskowania o rozłożenie akcyzy na raty. Trzeba jednak spełnić określone warunki i złożyć stosowny wniosek w urzędzie skarbowym.
Jeżeli auto ma status pojazdu zabytkowego (wpis do ewidencji), nie płacimy akcyzy. Dlatego import klasyków z USA czy Niemiec jest tak popularny wśród kolekcjonerów.
Urzędnicy często sprawdzają wartość samochodu i porównują ją z katalogami rynkowymi. Jeśli kwota na fakturze odbiega od średniej, urząd może sam ustalić wartość do naliczenia akcyzy.
Sprowadzanie auta z zagranicy wcale nie musi być stresujące – pod warunkiem, że nie wierzysz w obiegowe mity. Akcyza, VAT, cło czy procedury rejestracyjne to tematy, które da się opanować, jeśli opierasz się na faktach, a nie na „zasłyszanych historiach”.
👉 Pamiętaj: najdroższe w imporcie są nie same podatki, ale błędy wynikające z braku wiedzy.
Profesjonalne porady związane z akcyzą za samochód oraz podatkami
Pon-Pt: 7:30 - 15:00
Sob: Zamknięte
Niedz: Zamknięte
Serwis obsługiwany przez firmę Akcyzawarszawa.pl