Sprowadzenie auta z zagranicy to wciąż jeden z najpopularniejszych sposobów na znalezienie wymarzonego samochodu w dobrej cenie. Jednak zanim podpiszesz umowę i zdecydujesz się na import, musisz pamiętać, że do ceny zakupu dochodzą dodatkowe koszty. I to właśnie one decydują, czy import się opłaca. Sprawdźmy, jak wygląda to w praktyce w przypadku samochodów z USA i z krajów Unii Europejskiej.
Kupując samochód w Niemczech, Francji, Holandii czy innym kraju UE, mamy prostszą procedurę. Wewnątrz Unii nie obowiązują cła, dlatego odpada jeden z największych wydatków. To, co musimy zapłacić, to:
Akcyza –
3,1% wartości pojazdu, jeśli silnik ma pojemność do 2000 cm³,
18,6% wartości pojazdu, jeśli pojemność przekracza 2000 cm³.💡 Hybrydy mają preferencyjne stawki, a auta elektryczne są zwolnione z akcyzy.
Opłata recyklingowa / depozytowa (w niektórych przypadkach) – kilkaset złotych.
Tłumaczenia dokumentów – średnio 100–300 zł.
Badanie techniczne i rejestracja w Polsce – ok. 300–500 zł.
👉 W praktyce import auta z UE to najczęściej koszt samej akcyzy plus drobne opłaty urzędowe.
Amerykański rynek kusi dużym wyborem i często niższymi cenami aut używanych. Niestety, sprowadzenie pojazdu z USA wiąże się z dużo wyższymi dodatkowymi kosztami:
Transport i spedycja – fracht morski to zwykle 3 000–6 000 zł, w zależności od portu i wielkości auta.
Cło – obowiązkowe przy imporcie spoza UE, wynosi 10% wartości auta powiększonej o koszt transportu i ubezpieczenia.
VAT – naliczany od wartości auta powiększonej o cło, w Polsce to 23%.
Akcyza – tak samo jak przy imporcie z UE:
3,1% (do 2000 cm³),
18,6% (powyżej 2000 cm³).
Dostosowanie auta do wymogów europejskich – np. przeróbka świateł, liczników; koszt od kilkuset do kilku tysięcy złotych.
Tłumaczenia, badania, rejestracja – podobnie jak przy aucie z UE.
👉 W praktyce łączny koszt sprowadzenia samochodu z USA często sięga 35–50% więcej niż cena zakupu auta w Stanach.
UE – prostsze formalności, brak cła i VAT, szybszy proces rejestracji. Idealne rozwiązanie dla osób, które chcą szybko i tanio mieć samochód w Polsce.
USA – większy wybór i niższe ceny zakupu, szczególnie w przypadku aut luksusowych i sportowych, ale wysokie koszty transportu, cła i VAT mogą zniwelować oszczędności.
Jeżeli planujesz sprowadzić popularne auto osobowe, import z UE w większości przypadków okaże się tańszy i mniej problematyczny. Import z USA warto rozważyć w przypadku aut klasy premium, unikalnych modeli lub mocno przecenionych egzemplarzy, gdzie mimo wysokich opłat końcowych nadal jesteś w stanie sporo zaoszczędzić.
Profesjonalne porady związane z akcyzą za samochód oraz podatkami
Pon-Pt: 7:30 - 15:00
Sob: Zamknięte
Niedz: Zamknięte
Serwis obsługiwany przez firmę Akcyzawarszawa.pl