Sprowadzenie auta z Niemiec to od lat najpopularniejsza opcja wśród Polaków. Blisko, szeroki wybór modeli, lepsze wyposażenie, a często też bardziej zadbany stan techniczny – to główne powody, dla których tak chętnie jeździmy po samochody właśnie za Odrę.
Przy imporcie zawsze pojawia się jednak pytanie: czy taki samochód wymaga homologacji w Polsce? I tutaj dobra wiadomość – w większości przypadków nie musisz się tym martwić. Ale jak to zwykle bywa, są pewne wyjątki.
W zdecydowanej większości przypadków – nie. Dlaczego?Bo Niemcy, podobnie jak Polska, są w Unii Europejskiej. Auta sprzedawane na rynku niemieckim mają już europejską homologację (EC/EWG), która obowiązuje we wszystkich krajach UE. W praktyce oznacza to, że jeśli kupisz zwykłe auto osobowe w Niemczech, to możesz je zarejestrować w Polsce bez dodatkowych przeróbek.
Oczywiście są sytuacje, w których sprawa nie jest taka prosta. Homologacja albo dodatkowe badania mogą być potrzebne, jeśli:
auto było przerabiane (np. tuning, kamper zrobiony z busa),
sprowadzasz starszy model, sprzed czasów obowiązkowych norm unijnych,
kupujesz samochód, który nie pochodzi z UE, a tylko trafił do Niemiec (np. auto z USA sprzedawane przez niemieckiego handlarza).
W takich przypadkach może się okazać, że czeka Cię dodatkowa wizyta w urzędzie i homologacja jednostkowa.
Żeby zarejestrować auto z Niemiec w Polsce, musisz przygotować:
niemieckie dokumenty pojazdu (Zulassungsbescheinigung Teil I i Teil II – dawniej Fahrzeugschein i Fahrzeugbrief),
umowę kupna-sprzedaży albo fakturę,
potwierdzenie wyrejestrowania auta w Niemczech,
dowód opłacenia akcyzy w Polsce,
aktualne badanie techniczne,
tłumaczenia dokumentów (jeśli urząd tego wymaga).
Zamiast homologacji, samochód z Niemiec musi przejść badanie techniczne w Polsce. To standardowa kontrola, na której diagnosta sprawdzi m.in.:
działanie świateł,
hamulce i zawieszenie,
emisję spalin,
zgodność numerów VIN.
Jeśli auto ma homologację europejską (a zazwyczaj ma), diagnosta potwierdzi to w dokumentach i droga do rejestracji stoi otworem.
Koszty związane z rejestracją auta z Niemiec są stosunkowo przewidywalne:
akcyza – 3,1% wartości auta (silniki do 2000 cm³) lub 18,6% (powyżej 2000 cm³),
tłumaczenie dokumentów – około 200–300 zł,
badanie techniczne – ok. 100–200 zł,
opłaty rejestracyjne – ok. 250 zł.
Co ważne, odpada koszt homologacji jednostkowej (kilka tysięcy złotych), który trzeba zapłacić np. przy autach z USA.
Jeśli sprowadzasz samochód z Niemiec, w większości przypadków nie musisz przejmować się homologacją – auto już ją posiada. Wystarczy standardowe badanie techniczne, opłata akcyzy i komplet dokumentów, a rejestracja przebiegnie bez większych przeszkód.
Dzięki temu import auta zza zachodniej granicy to nadal jedna z najprostszych i najtańszych opcji dla polskich kierowców.
Profesjonalne porady związane z akcyzą za samochód oraz podatkami
Pon-Pt: 7:30 - 15:00
Sob: Zamknięte
Niedz: Zamknięte
Serwis obsługiwany przez firmę Akcyzawarszawa.pl