Umów wizytę

A gray land rover defender is parked on a street.

Homologacja samochodu sprowadzonego z Niemiec – co musisz wiedzieć?

24 sierpnia 2025

Sprowadzenie auta z Niemiec to od lat najpopularniejsza opcja wśród Polaków. Blisko, szeroki wybór modeli, lepsze wyposażenie, a często też bardziej zadbany stan techniczny – to główne powody, dla których tak chętnie jeździmy po samochody właśnie za Odrę.

Przy imporcie zawsze pojawia się jednak pytanie: czy taki samochód wymaga homologacji w Polsce? I tutaj dobra wiadomość – w większości przypadków nie musisz się tym martwić. Ale jak to zwykle bywa, są pewne wyjątki.

 

 

Czy auto z Niemiec wymaga homologacji?

 

W zdecydowanej większości przypadków – nie. Dlaczego?Bo Niemcy, podobnie jak Polska, są w Unii Europejskiej. Auta sprzedawane na rynku niemieckim mają już europejską homologację (EC/EWG), która obowiązuje we wszystkich krajach UE. W praktyce oznacza to, że jeśli kupisz zwykłe auto osobowe w Niemczech, to możesz je zarejestrować w Polsce bez dodatkowych przeróbek.

 

Kiedy mogą pojawić się problemy?

 

Oczywiście są sytuacje, w których sprawa nie jest taka prosta. Homologacja albo dodatkowe badania mogą być potrzebne, jeśli:

  • auto było przerabiane (np. tuning, kamper zrobiony z busa),

 

  • sprowadzasz starszy model, sprzed czasów obowiązkowych norm unijnych,

 

  • kupujesz samochód, który nie pochodzi z UE, a tylko trafił do Niemiec (np. auto z USA sprzedawane przez niemieckiego handlarza).

 

W takich przypadkach może się okazać, że czeka Cię dodatkowa wizyta w urzędzie i homologacja jednostkowa.

 

Dokumenty potrzebne do rejestracji

 

Żeby zarejestrować auto z Niemiec w Polsce, musisz przygotować:

  • niemieckie dokumenty pojazdu (Zulassungsbescheinigung Teil I i Teil II – dawniej Fahrzeugschein i Fahrzeugbrief),

 

  • umowę kupna-sprzedaży albo fakturę,

 

  • potwierdzenie wyrejestrowania auta w Niemczech,

 

  • dowód opłacenia akcyzy w Polsce,

 

  • aktualne badanie techniczne,

 

  • tłumaczenia dokumentów (jeśli urząd tego wymaga).

 

Badanie techniczne zamiast homologacji

 

Zamiast homologacji, samochód z Niemiec musi przejść badanie techniczne w Polsce. To standardowa kontrola, na której diagnosta sprawdzi m.in.:

  • działanie świateł,

 

  • hamulce i zawieszenie,

 

  • emisję spalin,

 

  • zgodność numerów VIN.

 

Jeśli auto ma homologację europejską (a zazwyczaj ma), diagnosta potwierdzi to w dokumentach i droga do rejestracji stoi otworem.

 

Ile to wszystko kosztuje?

 

Koszty związane z rejestracją auta z Niemiec są stosunkowo przewidywalne:

  • akcyza – 3,1% wartości auta (silniki do 2000 cm³) lub 18,6% (powyżej 2000 cm³),

 

  • tłumaczenie dokumentów – około 200–300 zł,

 

  • badanie techniczne – ok. 100–200 zł,

 

  • opłaty rejestracyjne – ok. 250 zł.

 

Co ważne, odpada koszt homologacji jednostkowej (kilka tysięcy złotych), który trzeba zapłacić np. przy autach z USA.

 

Podsumowanie

 

Jeśli sprowadzasz samochód z Niemiec, w większości przypadków nie musisz przejmować się homologacją – auto już ją posiada. Wystarczy standardowe badanie techniczne, opłata akcyzy i komplet dokumentów, a rejestracja przebiegnie bez większych przeszkód.

Dzięki temu import auta zza zachodniej granicy to nadal jedna z najprostszych i najtańszych opcji dla polskich kierowców.

Profesjonalne porady związane z akcyzą za samochód oraz podatkami

Kontakt

Email: kontakt@akcyzaonline.pl

Tel: +48 509274704

Warszawa, ul. Aleja krakowska 157 02-180

Godziny otwarcia

Pon-Pt: 7:30 - 15:00

Sob: Zamknięte

Niedz: Zamknięte

Serwis obsługiwany przez firmę Akcyzawarszawa.pl

Regulamin | Polityka prywatności